یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

۱۰ بازديد

هر آنچه از زيتون نمي دانيد! در اين مطلب مي خواهيم گونه هاي ديگر اين ميوه پرطرفدار زيتون را به شما معرفي كنيم تا ببينيد زيتون در سرتاسر دنيا با چه طعم و به چه طريقي مصرف مي گردد و داراي چه محبوبيتي مي باشد.

آشنايي با 9 گونه از زيتون و نكاتي كه بايد بدانيد!

گونه زيتون‌ ميسيون

گونه‌هاي هستند كه در كاليفرنيا كشت شده و بسيار محبوب هستند. اين زيتون‌ اندازه ا‌ي كوچك داشته و اندازه هسته به گوشته آن كمترين نسبت را دارد. در كاتولوگ انجمن بين المللي زيتون اين گونه تنها زيتون آمريكايي است كه در ليست به ثبت رسيده است.

زيتون‌ كالاماتا

گونه زيتون‌هاي سنتي يونان هستند. نام اين زيتون از شهر يوناني كالاماتا گرفته‌ شده است و از درخت زيتون كالامون به دست مي‌آيند. ميوه هاي اين گونه وقتي رسيدند و طعم‌ چرب و رنگ تيره گرفتند چيده مي‌شوند. طعم آن ها گوشتي بوده و ظاهري بادامي شكل دارند و رنگشان بنفش تيره مي باشد. مصرف اين زيتون‌ها خوراكي بوده و در سركه و روغن زيتون نگهداري مي‌شوند.

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

زيتون‌هاي ماوروليا

زيتون‌هاي سياه يوناني هستند كه در مسينيا كاشت مي‌شوند. اين زيتون‌ها را قبل از آن كه بيش از حد برسند، برداشت مي‌كنند و به سرعت به كارخانه منتقل مي شوند. در كارخانه آن ها را در محلول آب نمك قرار ميدهند. اين زيتون‌ در آب و هوايي مرطوب به خوبي رشد مي‌كند.

زيتون‌ پوننتين

زيتون‌هاي سياه ايتاليايي هستند با اندازه ا‌ي كوچك. پس از آن كه رنگ اين زيتون سياه بنفش مانند شود آن ها را در سركه نگهداري مي كنند. زيتون پوننتين با آب نمك و روغن پرورده مي‌شوند. طعمشان ترد آجيلي و گوشته‌ي سفت است. گاها در آب ليمو خيسانده مي‌شوند و يا با آن تخمير مي‌شوند. معمولا به سالاد اضافه مي شوند و يا به علت طعم ترش‌ آن ها كنسرو مي‌گردند.

زيتون‌ نيكوئيز

اين زيتون سايلتير نيز ناميده مي‌شوند. اين گونه زيتون‌ محبوب فرانسوي مي باشد كه بعد از آن كه به طور كامل برسند مصرف مي‌گردند. گوشته‌ي آنها سفت و آبدار و چرب است. اندازه‌يشان كوچك و مصرفشان هم به صورت خوراكي و هم به صورت روغن زيتون مي باشد.

زيتون ليگوريا

زيتون‌هاي سياه از نوع ايتاليايي هستند. برداشت آن ها وقتي صورت مي گيرد كه زيتون ريز است و از سبز به سياه تغيير رنگ مي يابند. اين زيتون‌ با روغن و آب نمك پرورده مي‌شود. اين زيتون را مي توان با برگ بو و رزماري نگهداري و طعم دار كرد و معمولاً داراي طعم تندي هستند.

زيتون‌ گائتا

زيتون محبوب و سياه ايتاليايي مي باشد. اشتها آور، آبدار، نرم و ترد بوده و رنگ بنفش تيره با اندازه‌ اي كوچك مي باشند. داراي طعم طبيعي و منحصر به فرد است و در نمك خشك و روغن پرورده مي شوند. مصرفشان به صورت خوراك ماهي، سالاد و يا پوره مي باشد.

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

زيتون‌هاي جمليك

زيتوني در تركيه مي باشد. اين زيتون به طور سنتي پرورده مي‌شوند. اندازه‌ي آن ها متوسط و داراي مقدار روغن زيادي هستند لذا هم براي روغن و هم براي مصرف خوراكي مناسبند.

زيتون‌ لوگانو

در ايتاليا پرورش مي يابند ومنشاء سوييسي دارند. اين زيتون‌ها داراي اندازه‌ي متوسط و رنگ سياه قهوه‌اي مانند بوده  و با آب نمك و گياهان پرورده مي‌شوند. طعم زيتون‌هاي لوگانو بسيار شور است.

گونه زيتون‌ آلفونسوس

زيتون‌هايي در شيلي مي باشند كه رنگشان مي‌تواند از قرمز خاكستري به بنفش متغير باشد. ظاهرشان بيضي شكل و طعم گوشتي و ميوه‌اي دارند و  اغلب در سركه‌ي قرمز پرورده مي‌شوند.

همانطور كه مي بينيد با وجود تلخي اين ميوه محبوب، يكي از پرطرفدار ترين ماده غذايي مصرفي مردم جهان است. پس حتما آن را با در نظر گرفتن خواص بي نظيرش در سفره هايتان قرار دهيد. ميوه زيتون يا روغن زيتون را به سالاد، غذاهاي دريايي و يا گوشتي و به ويژه پيتزاهاي خود اضافه كنيد و از طعم و مزه آن ها لذت ببريد.

بيشتر بخوانيد

خواص بي نظير روغن زيتون

زيتون و خواص شگفت انگيز آن

 

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

آيا مي دانيد زيتون يكي از پركشت‌ترين ميوه‌هاي جهان محسوب مي شود؟ آيا مي دانيد كشورهاي مديترانه اي بيشترين توليد و كشت زيتون را در جهان به خود اختصاص داده اند؟ آيا مي دانيد زيتون نزديك به 300 گونه مختلف دارد؟ معروف‌ترين گونه گياه زيتون اروپايي نام دارد كه از قديم هم ميوه و هم روغن زيتون آن مورد استفاده بوده است. ميوه اين درخت در حالت طبيعي تلخ است و بايد در معرض تخمير طبيعي و يا در آب نمك قرار گيرد.

پرورش‌دهندگان مدرن زيتون، تنوع آن را بسيار زياد مي دانند. تنها در ايتاليا نزديك به 300 گونه درخت زيتون وجود دارد كه تعداد كمي از آن ها تا حد مناسب رشد مي كند. گونه درختان پهن برگ اسپانيا محصول درشت تري دارند اما طعم آن تلخ تر است و روغن كيفيت پايين تري دارند. لذا ميوه اين درختان پرورده شده و پس از خواباندن در آب  نمك تازه با فلفل ترشي، پياز ترشي يا ساير چاشني ها مصرف مي شوند. گونه اي در آفريقا داراي درخت بزرگ‌تري است كه ارتفاع آن به ۱۵ يا ۱۸ متر مي‌رسد و چوب آن براي ساخت الوارهايي سخت و محكم بسيار مناسب است.

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

وقتي درختان زيتون هرس نشوند رشد آزادانه‌ و  بسيار آهسته‌اي دارند. هنگامي كه درخت زيتون امكان رشد طبيعي را در مدت چند سال بيابد، قطر تنه اش به مقدار زيادي افزايش مي‌يابد. درختان زيتون پرورش يافته به ندرت ارتفاعشان به بيش از ۱۵ متر مي‌رسند. چوب درخت زيتون كه به رنگ زرد يا قهوه‌اي مايل به سبز روشن است غالبا داراي رگه هاي تيره‌تري مي باشد كه بسيار سخت و متراكم است. اين چوب در ميان قفسه‌سازان و خراطان تزئيني از ارزش زيادي برخوردار است. از چوب درخت زيتون براي تهيه زغال سنگ نيز استفاده مي شود.

درخت زيتون را چگونه تكثير مي كنند؟

روش هاي مختلفي براي تكثير درخت زيتون وجود دارد اما روش قلمه زدن و يا خوابانيدن شاخه رايج است. اين درخت همانند درخت بيد در خاك‌هاي مساعد به راحتي ريشه مي‌كند. شاخه‌هاي مختلف اين درخت را در اندازه‌هاي چند سانتي‌متري بريده و به صورت عميقي در زمين‌هايي كه قبلا كود داده اند مي‌كارند. شاخه ها و قطعه هاي كوچك‌تر را گاها به‌طور افقي داخل شيارهايي كم‌عمق گذاشته كه اگر با چند سانتي‌متر خاك پوشيده گردد، به سرعت جوانه‌هايي روي آن‌ها مي زند.

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

تفاوت زيتون سبز و سياه در چيست؟

برخي زيتون را به دو گونه ي زيتون سياه و زيتون‌ سبز تقسيم ميكنند. تفاوت اين دو نوع زيتون در زمان برداشت و رسيدنشان است. زيتون‌هاي سياه روي درخت كاملاً رسيده‌اند و سپس برداشت مي شوند و طعمشان از زيتون‌هاي سبز نرسيده متفاوت است.

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

آيا زيتون‌ هالكيديكي را مي شناسيد؟

گونه ديگري وجود دارد كه به آن زيتون‌ هالكيديكي مي گويند. اين گونه، زيتون‌ سنتي يونان‌ مي باشد كه وقتي هنوز نرسيده و تازه هستند برداشت مي‌شوند. شكل آن ها تخم مرغي و بيضي بوده و طعم تند فلفلي دارند و بافتشان گوشتي و آبدار مي باشد و در آب شور پرورده مي‌شوند.

از زيتون مانزانيلا چه ميدانيد؟

گونه زيتون‌ مانزانيلا كه زيتون‌هاي معروف اسپانيا هستند و تند و شور مي باشند. زيتون مانزانيلا در آب قليا و آب نمك پرورده مي‌شوند و انواع آن زيتون توپر، حفره دار و غير حفره دار مي باشد.

تعريفي از زيتون‌ سيسيلي

زيتون‌ سيسيلي زيتون‌ ايتاليايي مشهور است با اندازه‌ي متوسط و مزه‌ي شور. ظاهر آن ها تخم مرغي و يا بيضي شكل بوده و داراي كالري كمتري هستند. اين زيتون‌ها در آب نمك و اسيد لاكتيك پرورده مي‌شوند.

زيتون‌ پيچولين

گونه بعدي زيتون‌ پيچولين است كه زيتون‌هاي مشهور فرانسوي مي باشند و غالبا براي ساخت كوكتل مصرف مي شوند. اندازه‌ي اين زيتون متوسط و طعم ميوه‌اي و شيريني دارد. نام ديگر آن زيتون كوكتل مي باشد.

هر آنچه از زيتون نمي دانيد!

زيتون‌هاي اسپانيايي

اين زيتون محبوب در كل دنيا مي باشند. فرآيند تخمير آنها بسيار طولاني و به مدت 4 تا 6 ماه مي باشند. اين تخمير در آب نمك و محلول اسيد صورت مي‌گيرد كه  طعم نمكين خيلي متمايزي به آن مي‌دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.