جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

تفاوت دوره هاي كشت برنج

۱۰ بازديد

برنج ، محصولي است كه در ايران مشتري زيادي دارد و ميزان مصرف آن در كشورمان بالاست . برنج در دوره هاي متفاوتي در هر منطقه اي بسته به شرليط آب و هوايي منطقه كشت مي شود . در اين مقاله به بررسي تفاوت دوره هاي كشت برنج مي پردازيم .

كشت اول برنج ايراني :

در شمال كشور كشاورزان مازندراني تقريبا از اوايل فروردين شروع به كشت برنج كرده و تا فصل برداشت كه اواخر تير ماه ميباشد را مشغول شاليكاري هستند كه اين مدت از زراعت را كشت اول برنج گويند .

رتون (دونوج) :

بعضي از كشاورزان در صورتي كه آب در دسترس داشته باشند ، بلافاصله پس از برداشت كشت اول ، زمين هاي شاليزاري را دوباره آبياري كرده (بدون هيچ شخمي و يا بذر پاشي و يا نشاء كاري) و با دادن كود و محلول هاي تقويتي ، ساقه باقي مانده از كشت اول گياه را وادار به جوانه زني و پنجه زني كرده و اين بار در مدت كوتاه تري (حدوداً دو ماه) شلتوك برنج از خوشه ها نمايان ميشود . كشت رتون معمولا از اواسط تيرماه شروع و تا اواسط شهريور طول مي كشد .

كشت دوم :

اكثر مردم كشور كشت دوم را با رتون اشتباه ميگيرند يا هر دو را شبيه هم ميدانند . در مورد كشت رتون كه توضيح داده شده است ولي در مورد كشت دوم بايد گفت با توجه به شرايط منطقه و وضعيت آب و هوايي آن مكان ، شاليكاران شروع به كشت دوم برنج ميكنند بدين صورت كه بلافاصله بعد از كشت اوّل ، زمين هاي شاليزاري را شخم زده و غرباب ميكنند و در گوشه اي از زمين به مانند كشت اول خزانه شالي را آماده كرده و پس از چند روز نشاء كاري صورت ميگيرد .

در واقع مي توان گفت در كشت اول و كشت دوم برنج هيچ فرقي از نظر آماده سازي زمين و نشاء كاري وجود ندارد . فقط ذكر اين نكته مهم است كه در كشت دوم از ارقام زود رس استفاده مي شود تا كه سرماي پاييز به شالي هاي برنج آسيب نرساند و به مرحله خوشه دهي برسند .

كيفيت كشت اول برنج بهتر است يا كشت دوم و يا رتون؟

كيفيت برنج در درجه اول به نوع رقمي كه كشت ميشود ، وابسته است ولي تفاوت در كيفيت برنج كشت اول ، دوم ، و رتون (دونوج) به برخي دلايل ديگر نيز ارتباط دارد كه در ذيل به آن اشاره ميشود . در ۴ ماهه اول سال ، شب هاي مازندران به تدريج گرما بيشتر ميشود ولي در ۴ ماه دوم سال اين حالت بر عكس مي شود ، يعني با گذشت زمان ما شب هاي سرد تري را خواهيم داشت كه در نتيجه اين اختلاف دماي شب و روز (روز هاي گرم و شب هاي سرد ) باعث مي شود كه سرعت متابوليسم گياه كاهش يافته و در نتيجه عطر برنج زيادتر از كشت اول باشد . همچنين طول دوره پر شدن دانه هاي برنج (زمان انتقال مواد غذايي به درون خوشه ها) در كشت اول نسبت به كشت دوم بسيار كم است كه متاثر از شرايط آب و هوايي است .

اين اختلاف زمان در دوره پرشدن خوشه ها باعث مي شود كه برنج كشت دوم فرصت بيشتري براي پر شدن دانه ها داشته باشد و تمام مواد غذايي را به طور كامل در خوشه ها انتقال دهد كه در نتيجه باعث ميشود برنج هاي كشت دوم قطور تر از برنج هاي كشت اول باشد و ري آمدن و پخت بيشتري (اگر براي يك نفر به طور مثال ۱۰۰ گرم برنج كشت اول نياز باشد ، براي برنج كشت دوم ۸۰ گرم نياز است) نسبت به كشت اول داشته باشد . پس به طور كلي ميتوان گفت برنج كشت دوم خوش عطر تر ، قطور تر و پخت بيشتري نسبت به برنج هاي كشت اول دارند . تمامي نكات گفته شده در رابطه با كشت دوم ، براي برنج رتون نيز صداق است .

قيمت برنج شمال

در شمال كشور قيمت برنج ها به ترتيب از گرانترين به ارزان ترين مربوط به كشت رتون ، كشت دوم و كشت اول است . براي اطلاع از قيمت بروز برنج به صفحه ليست قيمت هاي فروشگاه اينترنتي آرتا رحيمي مراجعه كنيد . از فروشگاه آنلاين برنج آرتا رحيمي خريد برنج خود را با اطمينان انجام دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.