چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

تشخيص لاستيك تازه توليد شده با لاستيك انباري

۱۰ بازديد

تشخيص لاستيك تازه توليد شده با لاستيك انباري : از دغدغه ها و نگراني هاي رانندگان در زمان خريد لاستيك ،خريد يك لاستيك تازه توليد شده است. اما آيا به راحتي مي توان لاستيك تازه توليد شده را با لاستيك انباري تشخيص داد؟براي تشخيص لاستيك نو از لاستيك كهنه با ما همراه باشيد.

تشخيص يك لاستيك تازه توليد شده با لاستيك انباري

متاسفانه در كشور ما لاستيك هاي خارجي بيشماري وجود دارد كه بيش از پنج سال از تاريخ ساخت ان ها گذشته است.اين مورد براي لاستيك هاي ساخت داخل كمتر وجود دارد.خطرات اين لاستيك ها با توجه به شرايط اب و هوائي گرم و جاده هاي پر دست انداز،رعايت نكردن سرعت مطمئنه و خانواده هاي پر جمعيت و تكميل ظرفيت كامل خودرو توسط افراد خانواده،باعث ناامني استفاده از اين لاستيك ها در جاده هاي كشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بيشتر مي گردد.

فروش لاستيك هاي انباري


اين لاستيك ها كه در بازار به اصطلاح لاستيك انباري شناخته مي شونند.به دلايل مختلفي نظير توقيف محموله هاي قاچاق ،عدم فروش در يك كشور به دلايل مختلف و انتقال انها به يك كشور ثالث ويالاستيك هائي كه در يك سري ساخت در كارخانه مشكل فني داشته كه توسط توليد كنندگان به كشورهاي جهان سوم قاچاق مي گردنند.و دلايل بسيار ديگر كه فقط سازندگان از ان باخبر هستند.

خريد لاستيك كهنه و پرداخت لاستيك نو


اين لاستيكهاي انباري توسط فروشندگان جزئي با قيمتي در حدود ده الي بيست هزار تومان كمتر از لاستيك هاي تازه توليد شده از عمده فروشان لاستيك خريداري مي گردد.در زمان خريد، فروشندگان از وضيعت انباري بودن ان اطلاع مي يابند.متاسفانه اين صداقت در زمان فروش به مشتريان وجود ندارد و بدون اطلاع به مشتري و با همان قيمت لاستيك تازه توليد شده به مشتري از همه جا بي خبر فروخته مي شود.

تشخيص لاستيك نو با انباري


اين لاستيك هاي انباري هيچ تفاوت ظاهري با يك لاستيك تازه توليد شده ندارند. وازنظر شكل ظاهري نمي توان تشخيص انباري بودن ان را داد.
سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان توليد لاستيك ملزم به ثبت تاريخ ساخت هستند.متاسفانه اين تاريخ به گونه ائي برلاستيك درج شده كه توسط مصرف كننده به راحتي قابل تشخيص نيست.با مطالعه مطلب ذيل به راحتي مي توانيد زمان توليد لاستيك را متوجه شويد.
در جداره بيروني لاستيكها يك عدد چهار رقمي درج شده است كه مشخص كننده زمان توليد ان است.اين عدد بر اساس سال توليد و تعداد هفته است.دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم اخر سال توليد را نشان مي دهد.
فرضا درج عدد 2106بر روي يك لاستيك يعني اين لاستيك در بيست و يكمين هفته سال 2006 توليد شده است.اگر اين عددسه رقمي باشد به معناي توليد قبل از سال 2000 مي باشد.

 

چند توصيه مهم درباره لاستيك خودرو

  • حتما از لاستيك استاندارد استفاده كنيد.
  • در هنگام انتخاب و تهيه لاستيك به نوع خودرو، سرعت، شرايط رانندگي، سطح جاده، شرايط محيط و فصل توجه كنيد.
  • بازديدهاي دوره‌اي لاستيك‌هاي خودرو به منظور ماندگاري بيشتر، ايمني بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت كمتر امري حياتي است.
  • باد لاستيك‌ها هر دو هفته يك بار كنترل شود.
  • بهتر است تمام لاستيك‌هاي خودرو از يك نوع باشند، مشخصات يكساني داشته باشند و در صورت استفاده از لاستيك‌هاي تيوب‌دار، بهتر است تيوب داخل لاستيك نيز در صورت تعويض لاستيك عوض شود.
  • هيچ‌گاه لاستيك‌هاي راديال و باياس پلاي را به طور هم‌زمان بر روي يك خودرو استفاده نكنيد.
  • از بالانس چرخ‌ها هرگز غافل نشويد.
  • در هنگام كنترل فشار باد، لاستيك‌ها بايستي سرد باشند و در حالتي كه لاستيك‌ها گرم مي‌باشند، از خالي كردن باد اضافي بپرهيزيد.
  • هر ۸۰۰۰ كيلومتر لاستيك‌هاي باياس‌پلاي به صورت ضربدري و لاستيك‌هاي راديال به دليل جهت‌دار بودن، به صورت طولي جابه‌جا شوند

نصب  اشتباه لاستيك‌هاي نو  در اكسل جلوي خودرو

يك باور اشتباه وجود دارد و آن اين است كه لاستيك‌هاي نو را در اكسل جلوي خودرو نصب مي‌كنند تا با توجه به وزن بيشتر در اكسل جلو و كنترل بهتر فرمان، ايمني خودرو بيشتر شود، در صورتي كه به دليل كمي وزن خودروها در اكسل عقب، بايد چسبندگي خودرو به سطح جاده را با لاستيك‌هاي سالم‌تر و با آج بيشتر جبران كرد و از انحراف خودرو در پيچ‌هاي تند جلوگيري نمود

نكات زير را رعايت نماييد

هيچ‌گاه از رينگ و لاستيك معيوب يا تعمير شده استفاده نكنيد.

در صورت تجهيز خودرو به سيستم ضد قفل ABS يا سيستم ضد لغزش ASR هيچ‌گاه سايز رينگ و لاستيك را بدون اصلاح وضعيت سيستم مديريت مركزي ECU تعويض نكنيد. چون سيستم‌هاي مذكور، قابليتهاي خود را از دست خواهند داد.

لاستيك زاپاس را در شرايط مناسبي نگهداري كرده و باد آن را همراه با فشار باد لاستيك‌هاي ديگر كنترل كنيد.

نتيجه استفاده از لاستيك‌هاي غير استاندارد خودرو، وارد شدن آسيب جدي به سيستم تعليق و دستگاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود

جلوگيري از اسيب رساندن به لاستيك با تنظيم فشار باد

  • فشار باد زياد و فشار باد كم هر دو باعث آسيب رساندن به لاستيك ها مي شوند. پايين بودن فشار باد در هنگام رانندگي باعث اصطكاك بيشتر و در نتيجه توليد حرارت بيش از حد در لاستيك ميشود و عمر لاستيك را به شدت كاهش ميدهد. اگر لاستيك از دو طرف خورده شود ولي در بخش مياني سالم بماند نشانه كم بودن فشار باد لاستيك در طول رانندگي است و اگر فقط در وسط سائيده شود نشانه زياد بودن فشار باد لاستيك است.
  • لاستيك نخ زده به هيچ وجه قابل اطمينان نيست، زماني كه لاستيك خودرو نخ زده شد به منظور حفظ جان سرنشينان و ايمني خودرو سريعا بايد لاستيك تعويض شود.
  • از رينگ هاي زنگ زده ،پوسيده ،تاب دار و جوشكاري شده نبايد به هيچ وجه استفاده شود.
  • عمق آج لاستيك هاي خودرو را بايد مرتبا بررسي و كنترل كرد. بهتر است قبل از اينكه كاملا لاستيك صاف شود از زير خودرو خارج شود تا از به مخاطره افتادن سلامتي سرنشينان جلوگيري شود. در ضمن امكان روكش كردن مجدد لاستيك هم وجود خواهد داشت

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.